Met z'n allen en Allen - Reisverslag uit Kalutara, Sri Lanka van Dafne Swinkels - WaarBenJij.nu Met z'n allen en Allen - Reisverslag uit Kalutara, Sri Lanka van Dafne Swinkels - WaarBenJij.nu

Met z'n allen en Allen

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Dafne

08 Augustus 2016 | Sri Lanka, Kalutara

En het prijzengeld voor Carmen's lotjes is ...... 20 roepies! Zo begon de dag voor Carmen en Allen die al vroeg in de rij stonden bij de lottery man (zie foto). Het prijzengeld is besteed aan een nieuw lot voor Allen. Het positieve is dat de verkoper 2 roepies per lot krijgt, zodat er toch nog een heleboel mensen een kleine broodwinning aan hebben. Vanuit Merissa gingen we op weg naar ons laatste resort in Kalutara. We hebben niet echt iets op het programma staan. Langs de kust komen we bij toeval een peuterklasje tegen op een speelterrein. Leuk om te zien hoe ze allemaal in uniform elkaar verdringen voor de glijbaan. Traditie en commercie komen bij elkaar met de paalvissers. De traditie is dat in de vroege ochtend en laat in de avond vissers op palen in de branding al stilzittend de hengel uitgooien. Helaas is het verworden tot het plaatsen van veel palen met enkele vissers en verder collega's die toeristen tot 1000 roepies aftroggelen na het nemen van een foto. Het meest indrukwekkende vandaag was toch het verhaal van Allen over de tragiek van de tsunami in 2004. Het gebied rond Galle is zwaar getroffen met duizenden doden. Stille getuigen zijn de restanten van huizen en een monument voor 1750 door het wassende water verzwolgen treinreizigers, waaronder veel jongeren. De vloedgolf van 4 tot 5 m is tot 1 km ver op het land doorgedrongen. Van de twee uitstapjes vonden de meiden de opvang voor zeeschildpadjes bij verre het leukste. Vooral de kleintjes van 4 dagen oud, waarvan de mannetjes weer terug op zee worden gezet. Zelf vond ik de Nederlandse vesting bij Galle daterend uit de VOC tijd wel interessant. Binnen de muren is er oa een museum in een Hollandse mansion met tal van voorwerpen uit onze Gouden Eeuw. Tegen 17.00 uur kwamen we aan in Kalutara en was het tijd afscheid te nemen van onze gids Allen. Ruim twee weken was hij onze metgezel en heeft hij ons heel veel verteld en nog meer laten zien van Sri Lanka. En niet te vergeten dat Allen ons veilig over de van bussen, tuktuks, moters en scooters vergeven wegen van A naar B heeft gebracht. Het was met z'n allen en Allen!

• 08 Augustus 2016 - 17:19

Anneke En Henk & Henry :

Genoten van jullie verslagen .. :)

• 09 Augustus 2016 - 05:31

Dafne Swinkels:

Anneke, Henk en Henry, leuk dat jullie ons gevolgd hebben op ons rondje Sri Lanka. Wij wensen jullie eveneens een leuke en verrassende trip toe later dit jaar. Han, Marjan, Dafne, Suze en Carmen