Leeuwen en olifanten - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Dafne Swinkels - WaarBenJij.nu Leeuwen en olifanten - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Dafne Swinkels - WaarBenJij.nu

Leeuwen en olifanten

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Dafne

29 Juli 2016 | Sri Lanka, Habarana

In alle vroegte vertrokken we naar een kasteel uit de 6e eeuw AC gebouwd op een 200 m hoge leeuwenrots. We liepen over een gracht van 4 km (40 m breed en 5 m diep met krokodillen; toen!) en langs baden voor het harem van de koning en tuinen met fonteinen. Vervolgens gingen we ruim 400 treden omhoog met onderweg prachtige fresco's van halfnaakte, jonge vrouwen (daarom schrijf ik het verslag). De koning en koningin zelf werden in die tijd omhoog gedragen; wij vandaag helaas niet. Het geheel is ingenieus gebouwd in 7 jaar door een onbekend aantal bouwvakkers. Ook is onbekend hoeveel er zijn verongelukt, maar volgens onze gids Neil zijn dat er ontelbaar veel geweest. Bovenop de rots is het winterkasteel waar wij alle 5 hebben genoten van het prachtige uitzicht. O ja, Sigiriya betekent rots van de leeuw. En met de koning is het niet zo best afgelopen. Neil vertelde ons dat hij een 'bad karma' had vanwege al zijn wandaden. Zo, en nu een ........ en daarna op safari in het nationale park Minnerya. Met z'n allen in een jeep gingen we op zoek naar olifanten en andere lokale dieren. We waren nog maar net op weg of ontmoeten het eerste groepje olifanten dat voor ons de weg overstak. Het was een voorbode van bijna 100 olifanten die rondom het meer van Mihintale vertoefden met tal van vogels en een kudde bizons. Het leukste waren de kleintjes met zelfs eentje van 25 dagen. Na 3,5 uur jeepen door de jungle hadden een indrukwekkende impressie van het bijna 8000 ha grote park met bijna 450 olifanten levend in het wild. Na de safari nog een plonsje in het zwembad en alweer een dag met mooie herinneringen voor later achter de rug. We kijken uit naar morgen!

• 29 Juli 2016 - 10:14

Oma Nelleke:

Leuk om alles zo te kunnen volgen. Nog heel veel plezier samen. Maandag is het mijn tijd om met ons Helmie te gaan genieten op vakantie in Duitsland. Groetjes doeidoei Oma

• 29 Juli 2016 - 13:56

Miranda:

Nou, ben benieuwd wat Marjan tegen gaat komen (op safari) en waar ze over mag gaan schrijven .... ;)

• 29 Juli 2016 - 15:18

Marion De Koning:

Veel trappen lopen hé maar wel prachtig uitzicht en een bijzonder bouwwerk.

• 29 Juli 2016 - 17:49

Marjan:

Hey Miranda,
    Het schrijven laat ik aan Han, Dafne, Suze en Carmen over.
    Foto's maken is meer mijn ding :)

• 30 Juli 2016 - 11:13

Rida:

Naar die foto`s zijn wij ook erg benieuwd.
    Dus lekker doorgaan Marjan!
    Al laten die uiteindelijk maar een fractie zien van alle indrukken
    Leuk om jullie bijna....... op de voet te volgen.
    Wie zal vandaag de auteur zijn...